quipuskennel

Alla inlägg under september 2008

Av Quipus - 8 september 2008 13:54

Igår hade vi lite finslipning inför Sheltiespecialen/Sofiero. Det gick överlag bra och jag hoppas de deltagande var nöjda.

Milde tid! Vad jag saknar att få ställa själv! Men ryggen håller inte för det, så det är bara att acceptera fakta. Men det är svårt!

Tack och lov har jag vänner som visar mina hundar åt mig. Ni är guld värda!

Av Quipus - 7 september 2008 11:42

Det var både positivt och negativt... Vi tar det punkt för punkt. Puma lämnar sina kommentarer till varje punkt.

1a KONTAKT hälsning 4 - Tar kontakt själv eller besvarar kontaktbesök.

Jag har hittills inte nekat kontakt med någon förut, så varför börja nu? Hon verkade trevlig.

1b KONTAKT samarbete 3 - Följer med, men är inte engagerad i testledaren.

Jag engagerar mig i det jag tycker är viktigt. Testledaren hörde inte till den kategorin,

1c KONTAKT hantering 3 - Accepterar hantering

Det skulle inte falla mig in att protestera mot hantering. Det är ju mysigt.

2a LEK 1 leklust 2 - Leker inte, men visar intresse

Ja, man kan ju titta på artigt när folk leker med en trasa. Men deltager det gör jag inte.´

2b LEK 1 gripande 2 - Griper inte, nosar bara på föremålet.

Vad vet jag var den har varit senast?

2c LEK 1 dragkamp 1 - Griper inte

Nej, det tror jag det. Tar jag den inte i min mun, kan jag ju knappast kampdra. Bläh!

3a FÖRFÖLJANDE 1 båda gångerna - Startar inte

Nej, mamma har sagt att man inte ska jaga. Och uppenbarligen ville ju trasan inte ha med mig att göra. Varför sprang den annars ifrån mig?

3b GRIPANDE 1 båda gångerna - Nonchalerar föremålet

Ja, vad ska jag säga? Den ville ju inte vara min kompis.

4 AKTIVITET 3 - Är uppmärksam och i huvudsak lugn. Enstaka aktivitetshöjningar.

Det var inte kul att stå där och göra ingenting. Matte stod stilla och tittade inte ens på mig. Enda gången hon rörde på sig var när jag trasslade in kopplet runt trädet. Trist!

5a AVSTÅNDSLEK intresse 1 - Engageras inte av figuranten.

Hade hon velat mig något, kunde hon väl kommit fram?

5b AVSTÅNDSLEK hot/agg 1 - Visar inga hotbeteenden

Hon verkade mest fånig, stod och bollade med en trasa alldeles för sig själv mitt ute i skogen.

5c AVSTÅNDSLEK nyfikenhet 1 - Går ej fram till figuranten

Som jag skrev tidigare - vill hon mig något får ju hon komma till mig.

5d AVSTÅNDSLEK leklust 1 - Visar inget intresse

GÄSP!

5e AVSTÅNDSLEK samarbete 1 - visar inget intresse

Ännu mer GÄSP!

6a ÖVERRASKNING rädsla 5 - Flyr mer än 5 meter

Tror FAN det! Vad gjorde overallen så för? Är den levande? Har den inget bättre för sig?

6b ÖVERRASKNING hot/agg 1 - Visar inga hotbeteenden

Först far den upp och skrämmer mig. Sedan bara hänger den där. VAD FAN VILL DEN???

6c ÖVERRASKNING nyfikenhet 1 - Går fram efter det att overallen lagts ner

Overallen lades INTE ner, men det krävdes massor av övertalning för att jag skulle gå fram och nosa på den. Misstänker att det var därför detta alternativ stämde bäst på mig.

6d ÖVERRASKNING kvarstående rädsla 3 - Båge eller tempoväxling vid 1:a passagen. Minskat utslag vid 2:a passagen.

Första gången jag och matte gick förbi svajade jag till lite. Den såg faktiskt inte så pålitligt ut. Andra gången passade jag på att stryka mig mot den. Bara för att testa, så där...

6e ÖVERRASKNING kvarstående intresse 1 - visar inget intresse

Nej, varför skulle jag?

7a LJUDKÄNSLIGHET rädsla 5 - Flyr mer än 5 meter

Tror fan det! Hur ofta är där något som skramlar på det viset ute i skogen?

7b LJUDKÄNSLIGHET nyfikenhet 1 - Går inte fram

Behövs det verkligen en förklaring?

7c LJUDKÄNSLIGHET kvarstående rädsla 2 - Liten båge eller tempoväxling vid någon av passagenrna

7d LJUDKÄNSLIGHET kvarstående intresse 1 - Visar inget intresse

Nä, är inte intresserad av sådant som skrämmer mig. Är Du?

8a SPÖKEN hot/agg 3 - Visar flera hotbeteenden under längre tid

Vad sysslar dom med i den skogen egentligen?

8b SPÖKEN kontroll 5 - Kontrollerar och/eller handlar mot båda spökena under hela momentet

Dom rörde sig väldigt märkligt, bäst att hålla koll på dom

8c SPÖKEN rädsla 4 - Uppehåller sig i huvudsak bakom föraren. Växlar mellan flyktstart och kontroll

Eh... Jag tänkte att matte kanske inte skulle känna sig rädd för dom om hon visste att jag höll koll bakom oss

8d SPÖKEN nyfikenhet 2 - Går fram till figuranten när föraren talar med figuranten och lockar på hunden.

Ja, vill matte vara kompis med någon som klär sig så illa, så vem är jag att dömma?

8e SPÖKEN kontakt 2 - Accepterar kontakten från figuranten utan att besvara den

Det beskrivaren inte såg var att jag faktiskt pussade båda spökena på handen

9a LEK 2 leklust 2 - leker inte, med visar intresse

Ja, det var ju det där med kamptrasan igen

9b LEK 2 gripande 3 - Griper tveksamt elelr med framtänderna

Ja, okej då! Om det gör Er glada, så kanjag väl dra iväg med den. Men jag tar bara med framtänderna. Vill inte få äcklig smak i munnen!

10 SKOTT 5 - Berörd, rädd

FY FÖR DEN LEDE!!!!!!!!!!!!!!!! Kriget kommer! Kriget kommer! Tänk om dom hade skjutit mig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
!!!!!!!!!!!!!!!!!

Husse var med och tog lite foton av denna tämligen udda skogspromenad. Han ska bara göra iordning dom, så ska Ni få se.


Av Quipus - 2 september 2008 14:20

Vår "skörd" från i söndags:

Bästa tikvalp & BIR-valp: Sheltiehörnans Cactuz Quipu (samägs med familjen Kallin)

2:a 6-9 månader hanar: Quipus Ozzzy Ta-Atoske'w ägd av familjen Hult

3:a 6-9 månader hanar: Quipus Oxygene Waskoya Nipiy K-Pax ägd av Quipus kennel, bor hos fodervärd Cecilia Lundberg

2:a HP 6-9 månader tikar: Quipus Orakel Waskoya Aca'hk Aradia ägd av Quipus kennel, bor hos fodervärd Anne Lantz

3:a 6-9 månader tikar: Quipus Ob-La-Di Ob-La-Da A'stam ägd av kennel Hipa-Sapi

1:a JUNKL hanar: Zarvo's American Ghost Whisperer ägd av Quipus Kennel. Hans kritik: Av största storlek, välgående, fint huvud där öronen är för tunga, utmärkt bett, utmärkta proportioner, bra päls och kropp, goda vinklar fram och bak. TACK AGNETHA för att Du visade honom!

Bästa hane och BIM: Quipus Nosferatu Masa-So ägd av Quipus kennel, bor hos Kattis som även visade honom

2:a ÖKL hanar Black Chaney vom Ohmtalteufel ägd av Quipus kennel. Hans kritik: Synnerligen tilltalande helhet, ganska bra huvud och uttryck, utmärkt bett och öron, god hals och rygg, goda vinklar, utmärkt päls och kondition, välgående, välvisad. TACK KARIN för att Du visade honom!

1:a UKL tikar BIR BIG BIS-3!!! Gardenia Garden's Karin samägd med Coolmix kennel

2:a UKL tikar Quipus Katla Nino'hte'-Atoska'n ägd av familjen Clerselius

BIR-veteran tikar BIS-2 veteran Quipus Lilith Lucrezia Nu'xe Yon'de bor hos Kattis, som även visade henne.

I uppfödarklassen visade vi Quipus Lilith Lucrezia Nu'xe Yon'de, Quipus Nosferatu Masa-So, Quipus Katla Nino'hte'-Atoska'n och Quipus Orakel Waskoya Aca-hk Aradia. Den gruppen fick följande kritik:
En grupp prydliga hundar där uppfödarens intentioner till sundhet och elegans och trevligt humör tydligt syns. Grattis! Bästa grupp HP!

Vi blev även placerade som 2:a bästa uppfödargrupp i BIS-finalen. TACK ALLIHOP FÖR ATT NI STANNADE KVAR!!!!!!!!!

Och tack alla för att Ni kom och visade Era hundar!

Vår domare hette Ann Rode

Av Quipus - 2 september 2008 14:15

från Alexandra som har Nike. Nike är efter vår Quipus Rudolph Valentino Shon Tonga (som numera bor hos kennel Bernoban i Finland). Vi har haft en kull undan Nike, där det blev 6 (!) valpar. Men Nike är inte bara en suverän mamma:

29/7-Oxie BK "kvällstävling"
Hoppklass2: 5fel placering 2
Agilityklass3(första): 0fel (SM-NOLLA!)placering 7
 
2/8 SBK halmstad
Hoppklass2: 0fel placering 1. PINNE+ uppflyttning till Hoppklass 3
Agilityklass3: 0fel(SM-NOLLA) placering 3
 
9/8 Oskarshamns BK
Agilityklass3 :15fel
Hoppklass3(första):0fel(SM-NOLLA) placering 1 CERT!!!
 
10/8 Oskarshamns BK
Agilityklass3: 5fel
Hoppklass3: 0fel(SM-NOLLA) placering 11
Är vi stolta eller???

Av Quipus - 2 september 2008 14:13

Denna vackra blue merle tik har tillsammans med sin husse Ivan Baad tagit agility cert!!! GRATTIS!!!

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
<<< September 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Vittra

Woff-Lan


Ovido - Quiz & Flashcards