quipuskennel

Direktlänk till inlägg 13 april 2018

Lite problem med Xander

Av Quipus - 13 april 2018 10:50

Förlåt, detta blir långt.



Xander fick för några månader sedan lite underligheter för sig.

Han dricker mycket

Han kissar mycket (följdaktligen), även inne. Han har byxor på sig, med 2 dambindor vid sidan om varandra. I början av underligheterna fick jag byta bindorna ca 5 gånger/dag, då var dom genomblöta av kraftigt luktande urin. 

Efter ett tag började han utveckla lite underligheter psykiskt. Svårt att varva ner när vi går med honom där det inte är hemma. Kissar inte ens på träd och stolpar då. 

Magen är bullrig, avföringen något gulare och lite porös.

Jag ser också att han går lite "kutryggigt" och att han föredrar passgång.


Jag börjar med att boka tid i Trelleborg. Först allmän undersökning, sedan blodprov, koll av prostata. Allmän undersökning gav ingenting, inte heller undersökningen av prostata. Blodprovet visade någon liten avvikelse. Jag blev ombedd att gå ut för att ta ett urinprov, men det lyckades inte, då han var för stressad. Jag körde hem, fick tagit urinprov hemmavid, ner till Trelleborg igen. Urinprovet var ok. Veterinären skickade honom då vidare för kontroll av prostata med ultraljud, då i Höllviken.

I Höllviken kollades prostata med ultraljud, utan fynd.

Jag tyckte detta var lite för krångligt, så jag ringde mitt försäkringsbolag för att komma på en bra plan.

Skaderegleraren jag talade med, tyckte, precis som jag, att det nog vore bättre att få honom fortsatt undersökt på en och samma klinik. Vi var då överens om att kolla fästingburma sjukdomar bland annat.

Var hos en veterinär i Malmö i förra veckan. Vad undersökningen kunde veterinären konstatera låg puls (vet inte vad det kan innebära). Vid bukpalpaton såg inte Xander nöjd ut, fick smala ögon och såg ut som att något gjorde ont. Böjprov gjordes på alla fyra benen. Xander såg missnöjd ut på vänster fram. Kompletterande blodprov togs, även koll av färstingburna sjukdomar.

Veterinären skulle återkomma på måndagen, detta var fredagen, för att berätta blodprovsresultaten. 

Veterinären ville att jag skulle boka tid för ultraljudsundersökning av buken och ett sterilt urinprov skulle tas.

På onsdagen bokade jag tiden för ultraljud och urinprov. Veterinären hade då fortfarande inte ringt.

Någon timme efter att jag bokat tiden, ringer veterinären med beskedet att blodvärdena såg i princip ok ut. Hon undrade om jag bokat tid och det hade jag ju. Vi kom också fram till att kolla B-12 värdet.

Jag och husse åkte till ultraljudet igår. Lång väntan, trots tid bokat. Xanders mage rötngades och ultraljudsundersökningen genomfördes, inga direkta avvikelser. Urinprov togs. Blodprov togs.

Ända fram till nu har försäkringen täckt besöken. Igår fick försäkringsbolaget något för sig. Detta besöket ska inte ersättas. Bråk blev det, jag ringde If, nja, vår veterinär får titta på det fick jag till svar.

Vi var på djursjukhuset ca 11.10 Klockan var en bra bit över 16 innan vi kom därifrån. Men det var fortfarande inte ordnat. Jag betalade kostnaden för var direktregleringen kostar.

Nu fick jag besöked från försäkringsbolaget att dom inte ersätter undersökningarna, då dom inte ersätter mentala avvikelser. 

Nej, det vet jag att dom inte gör. Men eftersom han har flera andra bekymmer, som kan leda till att han är lite ojämn i humöret, så vill jag ju veta vad som är fel.

Men tydligen så har både den undersökande veterinären och veteirnären som genomförde ultraljudet skivit att all undersökning görs på grund av avvikande beteende.

Detta kommer jag aldrig att gå med på. Jag kom överens med en skadereglerare att en utredning skulle göras. Visade det sig sedan att man inget hittade, fick jag själv bekosta utredning av den mentala biten. 

Det är ju inte så att jag sökt för den mentala biten, utan för de många diffusa fysiska bekymren som han uppvisat. Jag tror snarare att han är stressad på grund av att han inte mår riktigt 100 fysiskt.

Om jag hade trott på den mentala biten, hade kanske inte ett ultraljud av buken legat så högt på listan... Bara som ett exempel. Jag har följt anvisningarna veterinären har gett mig.


När jag arbetade som veterinärassistent för flera flera flera år sedan, hade vi en hundpsykolog som kom till oss då och då. Hundägare kunde då boka tid för konsultation. I princip i alla fall rekommenderade hon en utredning av det fysiska först. Flera hundar hade fysiska bekymmer.


Under den här utredningen har jag, i tidigt skede, blivit rekommenderad att ge honom antidepressiva. Kommer inte att hända! Vill veta orsaken till allt först.

Den första veterinären i Malmö föreslog att vi skulle sätta in smärtstillande för att se om han blev annorlunda. Dock efter att de andra undersökningarna har genomförts.


Detta innebär att jag, om jag vill fortsätta utreda Xanders hälsa, får bekosta detta själv. OM, vi hittar något fel på honom, så kommer dom att ersätta i efterskott. Det har jag absolut inte råd med. Ett annat alternativ ligger i så fall tyvärr närmare.


I ena brevet från If stod det:

"Försäkringen ersätter inte kostnader för beteendeförändringar om det inte är konstaterat att en sjukdom eller skada är till grund för det ändrade beteendet"


Men då innebär det att jag får bekosta hela alltet själv och sedan kaaaaaaaanske få hjälp av If, om dom nu inte kommer på någon annan bra anledning att slippa.




 
 
Tezz på Andromeda

Tezz på Andromeda

13 april 2018 14:19

Åh dessa försäkringsbolag ;(( Vilken jobbig sits för dej. Det är ju dyrt nog ändå att utreda även om man får den lilla ersättningen från försäkringsbolaget. Hoppas Xander mår bättre snart. Själv har jag varit till vet med tre idag som ätit råttgift.

http://www.sailaway.bloggplatsen.se

Quipus

13 april 2018 14:48

Tack för din omtanke.
Ja, fyyyyy! Mitt hjärta nästan stannade när jag läste det!!!!!!!!!
Många kramar från oss alla

 
Ingen bild

Anitha

14 april 2018 08:56

Vilken hemsk situation. Klarar själv inte av att ifrågasätta veterinärer. Känner mig som förlorare i kontakt med försäkringsbolag. Vill därför säga kämpa på! Hoppas allt ordnar sig med finaste Xander.

Quipus

14 april 2018 09:02

Tack för uppmuntrande ord!
Jag har väldigt svårt att ge mig i situationer där jag vet att jag har rätt. Det är väldigt tröttsamt när veterinärer inte är noggranna och skriver allt i journalen direkt.
Massor av kramar!!!

 
Carina

Carina

14 april 2018 12:02

Fy vilken tråkig läsning =(
Har ju själv varit utför ngt liknande så jag vet hur jobbigt det är då vet skriver (fel) i journalen.
Men stå på dig, vet att du kan vara envis och att du är duktig på området hundar. <3
Krama Xander <3 Kramar till dig med

http://babysocks.zoomin.se

Quipus

14 april 2018 13:15

Jag ger mig INTE i detta fallet, nä :)
Tack för komplimangen!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Quipus - Onsdag 24 april 21:50

Ett så himla trevligt par var här och hälsade på Alan. Får se om det blir flytt. ...

Av Quipus - Tisdag 23 april 18:27


Min lilla sjuksköterska, som ligger vid min sida och pysslar med mig, fyller 8 år idag.      ...

Av Quipus - Måndag 22 april 21:05

Lars hämtade mig 7 i morse. Han skulle till Trelleborg för efterbehandling efter operationen han gått igenom. Jag handlade lite på hemvägen så vi kunde äta frukost ihop här hemma tillsammans med Rune. Trevligt, trots anledningen. ...

Av Quipus - Söndag 21 april 21:15

Om du  har köpt hund eller valp av mig önskar jag att du kontaktar mig vid problem. Jag känner rasen sedan 1991 och anser mig kunna en del. Absolut har jag mycket kvar att lära, det har man alltid. Det känns inte kul att pkötsligt få ett meddelande...

Av Quipus - Lördag 20 april 20:13

Pratade med denne i telefon och vi bestämde att dom skulle komma och hälsa på senare idag. Tyvärr blev det inget, då deras häst blev sjuk. Vi får ta det en annan dag. ...

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Vittra

Woff-Lan


Ovido - Quiz & Flashcards