quipuskennel

Alla inlägg den 22 augusti 2018

Av Quipus - 22 augusti 2018 20:36

Jag satt och gjorde ingenting när hundarna började skälla. Eftersom jag väntar paket (till hundarna, tuggben) gick jag ut. Men där stod en vanlig personbil på uppfarten och en man i en tröja med SKK's emblem steg ur och visade sin legitimation. Olle Davidsson heter han, en lugn sansad man, raka motsatsen till den förste kennelkonsulenten vi hade för många år sedan. 

Den förre konsulenten kom hit och satt här ett par timmar var gång. Pratade skit om andra uppfödare utan att nämna dom vid namn. Sa istället uppfödaren av den rasen som bor i den byn, han visste sedan att jag kunde räkna ut vem det var. Han tipsade om hur man kunde kringgå reglerna och var allmänt otrevlig. Det slutade med att jag ringde och rapporterade till hans chef på SKK.

Olle Davidsson är raka motsatsen, som sagt. Lugn, saklig och informativ. Gick igenom ett protokoll, ställde frågor som han fick svar på, tittade på köpeavtal från senaste valpkullarna. Han påpekade att han varit här en gång tidigare, tillsammans med förre kennelkonsulenten (inte den ovan nämnda). Det var för 6 år sedan, det minns jag, för Tipi var liten då. Även då gjorde han ett bra intryck på mig. 

Innan han gick fick jag en kopia av protokollet, prydligt ifyllt, med gott betyg till mig. Inget behövde åtgärdas och jag är godkänd för hänvisning.

Olle Davidsson berättade att jag behövde tillstånd från Länsstyrelsen om jag har för avsikt att ha uppfödning i större skala och jag berättade att jag inte tänker mig mer än 1-2 kullar per år. Jag föder inte upp för att tillgodose andras behov, utan för min egen skull. 

Även om besöket gick jättebra och inget är i behov att åtgärdas, kände jag mig ändå illa till mods. Just det där att man blir kontrollerad. Men det är ju som när jag blir stoppad i poliskontroll och får blåsa och visa körkortet. Även om jag inte dricker alkohol, så är kontrollerna bra. På det viset kommer dom åt dom som är bovar och gör fel.

Men jag kan stolt fortsätta sköta mina hundar som tidigare. Besöket var för övrigt inte på grund av anmälan, utan ett rutinbesök. Det var, som sagt, 6 år sedan sist, så det var dags.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Vittra

Woff-Lan


Skapa flashcards