quipuskennel

Alla inlägg under september 2018

Av Quipus - 15 september 2018 23:45

Idag har jag varit på kräftskiva hos Kalle och Anki. Stackars husse kunde inte följa med, han jobbade. Med mig tog jag Ior och Dante, eftersom Vittras löp pågått ett tag nu.

Av Quipus - 14 september 2018 09:49

Återigen är det dags för godset att ha sin jakt. Jag har inga problem med jakt i sak. Det jag har problem med är att vid skottlossning så rasslar det till med hagel på min gårdsplan och på plåttaket på dom gamla hundgårdarna. Jag har varit nere och pratat med jägarna varje gång och dom lovar dyrt och heligt att dom ska rätta till det. Men varje gång är det likadant. Nu hör det till saken att det mellan godsets mark och min tomt ligger mark som tillhör annan person. Alltså hamnar det hagel på hans mark också. En mark som odlas ekologiskt.

Jag försökte ringa godset, men inget svar.

Jag ringde den ansvarige. Hans telefonnummer strår på listan vi tacksamt tar emot med de datum då dom ska jaga. Jag fick prata med en överlägsen typ som menade på att det var inget farligt. Det skiter jag faktiskt i, jag vill inte ha in det på min tomt. Det stör mig. Jag berättade för honom att jag varit i kontakt med polisen för något år sedan, men det brydde han sig inte om. Men det är kanske så med fint folk som står i lite högre klass än oss vanliga? Samtalet avslutades snabbt med att det bröts(??).

Ringde min Malin och frågade henne vad hon tyckte jag kunde göra. Hennes man och son är jägare, så hon känns liksom lite mer vettig där. Hon tyckte jag skulle ringa Jägarförbundet, vilket jag nu har gjort. Fick prata med en trevlig man, som tyckte att detta var inte bra för grannsämjan, men han var inte säker på att det var olagligt. Han skickade mig vidare till ännu en person, som inte är tillgänglig förrän på måndag.

Som det är nu sitter jag och väntar på att polisen ska ringa upp mig igen.

Har försökt ringa Jordberga Gods, inget svar på något nummer.

Nu är jag ju bara en alldeles vanlig dödlig (tror jag). men tänk om det hade varit något fint folk som bodde här? Eller om här låg ett dagis? Jag kan inte tycka att det är ok att det ska rassla in en massa främmande föremål på min tomt. Så himla arg jag är!!!!


Av Quipus - 13 september 2018 18:42

Andra veterinärbesöket denna veckan. Inget allvarligt någon av gångerna. Idag var det den andra stridsspetsens tur. Karma Ragata hade en valptand kvar, huggisen i höger överkäke. Hon är snart 9 månader, så nu vågade vi inte vänta längre. Dom nya tänderna har kommit fint, men denna ville inte lossna. Den satt benhårt! 
Alltså åkte vi till en trevlig ny bekantskap i Ystad, veterinär Mats Bergman. Ja, jag tyckte han var trevlig, men det tyckte inte Karma Ragata. 

Utdragningen gick bra, men hon är lite trött ikväll. Tror jag ska ge henne mjukmat ett par dagar. Hon är ju lite tunn och jag vill helst inte att hon tappar vikt. 

När vi kom hem igen, tyckte jag att hon skulle komma in och lägga sig, men det hade hon inte alls lust till. Lyckades hålla henne lugn i en timme ungefär, sedan ville hon ut igen. Men hon ligger och vilar ute istället, i friska luften.

Av Quipus - 12 september 2018 21:27

Idag har Dante varit hos veterinären och har nu papper på patella ua. Han passade på att bli vaccinerad också. 
Vikter på dom 3 som var med:

Dante 8,1kg. Enligt både mig och veterinären är han snudd på mullig, kunde gå ner lite lite, men får i alla fall inte gå upp.

Vittra 6,9kg. Lite mullig även hon, får hålla igen lite.

Karma Ragata 2,6kg. Är det lönt att vara hund, liksom? Hon är något tunn, svårfödd. Men det kommer att ändra sig när hon blir lite äldre och lugnare. Som det är nu, så rör hon på sig väldigt mycket.

Av Quipus - 11 september 2018 22:51

Upptäckte blod i flickornas "rum" och kunde konstatera att lilla Wizzka är en dam nu. Hon löper! 9 månader blir hon den 14e, det är tidigt för att vara mina linjer

När vi hade ätit middag ikväll, så skulle husse plocka av bordet. Jag hör hur han säger - vad har ni hittat på med??? När jag går ut i köket för att se vad dom har förgyllt vår kväll med, så möts jag av denna synen:


 

En stackars hushållsrulle har fått sätta livet till. Men roligt hade dom haft i alla fall.

Karma satt med oss i soffan en stund. Hon vill så gärna gå på spa, som hundarna i Svenska Hollywoodfruar fick göra i kvällens avsnitt. Eftersom matte och husse inte vill bekosta detta, så tänkte hon att hon kan fixa till sig själv, eller sina klor, med en nagelfil från Dollar Store:

 


Av Quipus - 11 september 2018 22:50

Katten Elvis var ute i solen igår, så jag passade på att ta några foton:


   

Av Quipus - 10 september 2018 21:30

Dante har fått fatt i en bläckpenna och någonstans finns något viktigt nedskrivet. Han har nog suttit och bitit i pennan medans han funderade, för pennan hade läckt på hans vänstra tass. Alltså är han troligen vänsterhänt. 


 

När vi var och gick runt Svaneholm ville jag försöka ta det där fotot jag längtat efter. Båda hanarna sittande bredvid varandra på den där fina stubben. Men eller hur???? Det blev ju allt annat än bra...


 


Upptäckte att även Ior har bläck på tassen, men på höger. Undrar vad dom har skrivit?

Tidigare idag var jag och hämtade husse i Skurup. Vi tog oss en fika på Patisserie5, supergott som vanligt. Med oss hade vi Dante och Karma.

Det blir nog tidig natt för mig, hoppas jag. Dygnade och städade inatt istället. Tittade på klockan och såg att hon var 5.30, så Bettan var på ingång. Kunde vänta tills hon kommit så dom andra kunde gå ut också. Sedan lade jag mig och vilade, hade ställt klockan. Ringde veterinär och bokade tid för att få Karmas sista valptand utdragen. På torsdag blir det gjort. 2 veterinärbesök denna veckan alltså.

Nu känns det som att jag inte kan tänka så vettiga tankar längre, så nu får vi vara nöjda för idag.


Av Quipus - 9 september 2018 20:41

Flickorna följde med mig och Maggan till Svaneholm. Först skulle vi på en utställning som visade silversmide och kläder, massor av läckra alster. Jag hade gärna tagit en hel del med mig hem... 

Sedan gick vi en liten runda med flickorna. Maggan gick med Willow och jag med Wizzka, det gick jättebra. Hundarna är inte vana vid andra förare än mig och husse, så det är intressant att se hur dom reagerar.

Efter det kände vi att vi var hungriga, så vi körde och köpte varsin hamburgare. Där träffade vi på en trevlig man som oroligt tittade ut genom fönstret regelbundet. Jag frågade om han också hade hund i bilen - det hade han. Vi började prata hund och jag bjöd honom att dela bord med oss. Enklast så. Vi blev att sitta där och prata längre än tänkt, men så är det när man har gemensamt intresse.

Sedan körde jag hem, släppte ut alla monster och har pratat lääääääänge med Tina. Hon hade skrivit ett inlägg i sin blogg som gjorde mig orolig, men det var inte så farligt som jag var rädd för.

Nu ska jag sitta och hänga vid datorn ett tag, lyssna på bra musik och spela Howrse.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Vittra

Woff-Lan


Ovido - Quiz & Flashcards