quipuskennel

Alla inlägg under april 2019

Av Quipus - 27 april 2019 06:49

Jag har tappat sugen på att ha med folk att göra. Åtminstone tills vidare. Bloggen kommer uppdateras. Sms och mail kommer att besvaras när jag har lust och ork. För övrigt så har jag inte ork till något annat. Väggen har slagit hårt denna gången. Mobbare finns på dom mest oväntade ställena. Jag har råkat på ännu en. Hade valparna varit äldre, hade jag packat in flocken i bilen och levt på en öde ö eller något. 

Av Quipus - 26 april 2019 20:54

Oroa er inte, Yakki och valparna mår bra. Det är inte dom rubriken gäller. Eller jo, på sätt och vis.

Yakkis före detta matte har satt igång med någon slags trakassering via sms.

Jag har flera gånger skrivit att jag var villig att träffas och gå igenom vad som hänt. Även att gå igenom vad ett faktiskt fodervärdsavtal innebär. Det är en hel del som ska uppfyllas, både från överlåtare och fodervärd. Hon vill inte träffa mig, gömmer sig bakom sin mobilskärm och väljer att skriva av sig på Facebook. Passande, då jag inte är medlem där. 

Hon fortsätter att skriva illa komponerade sms till mig, som jag nästan varje gång svarar på, att jag inte vill diskutera detta per sms. Hon fortsätter dock att skriva opassande saker, lite lagom hotfullt.

Detta ledde till att jag ringde till juridiska avdelningen på Svenska Kennelklubben. Där får jag, som medlem, hjälp i juridiska frågor. Jag förklarade vad som hänt och fick talat om för mig att jag inte ska lämna tillbaka Yakki, trots enorma påtryckningar. Detta då personen inte har följt det muntliga låneavtalet ens en gång. Hur skulle det då gå med ett fodervärdsavtal? Där har det brutits mot flera punkter. Så personen på juridiska avdelningen rådde mig att meddelan personen ifråga att Yakki inte kommer att lämnas dit igen.

Så skulle jag köra till Malmö med en väninna. När vi var i Skurup stod hon där. Med sin nya hund. Hon såg till att inte få ögonkontakt. Hon kom heller inte fram för att prata. 

Väl hemma igen, så har fler sms kommit. Jag skrev i mitt sista att kommer ett till, så kommer jag göra en polisanmälan. Naturligtvis kom det ännu ett sms, där hon hotade med Svenska Kennelklubben och Jordbruksverket. Jag har inget otalt med någon av dom instanserna. Dom är välkomna på besök. 

Så nu är en polisanmälan gjord. Känns så djävla futtigt att ta upp polisresurser för en såhär patetisk sak. Dom har väl annat att göra, kan man tycka. Men nu får dom istället lägga ner resurser på att sära på två sura tanter som inte kan samsas. 

Tro mig, hon har gjort bra saker för Yakki. Det har jag inga problem med att erkänna. Men andra saker har varit direkt katastrofala i mina ögon. 

Detta gör att jag absolut inte kommer att låna ut hundar till vänner i framtiden. Inte heller kommer det upprättas några fodervärdsavtal. Jag har alltid undrat varför många äldre hunduppfödare verkar vara så bitchiga och bittra. Jag har nog kommit på varför... Förlåt allt ont jag sagt om dessa uppfödare. Jag är nu en av er.

Av Quipus - 25 april 2019 23:03

Fick hjälp med kameran idag, då det blivit omställt någon inställning när någon annan använt den. Och jag är hemskt oteknisk. Men som tur är har jag teknisk support i form av Bettans husse. TACK!!!


Tiken först. Svart/vit, stannar här med största sannolikhet


 

Så trefärgade hanen. Som planen är, så säljs han med viss bibehållen avelsrätt


 


Och så sist, pipmonstret Yolo, blue merle hane. Får inte fästa mig vid honom... Kommer säljas.

 


Valpar och mamma mår fortfarande jättebra. Yakki ligger hos valparna nästan hela tiden, men ibland måste man äta, dricka och gå på toaletten.


Av Quipus - 24 april 2019 22:28

Det går bra med mamma och valpar. Yakki har inte jättemycket mjölk, men tillräckligt. Valparna är runda och fina. Vad jag kan se så är tiken svart/vit, en trefärgad hane och en blue merle hane med tan.


Katten Elvis har fått för sig att han har stort ansvar för denna kullen. Han vaktar utanför valphagen, talar om för Yakki att han kommer in utifrån. Och nu ikväll fick vi oss ett skratt. Han hade tagit sin ena kattmyntaleksak och lagt utanför grinden till valphagen. Elvis har absolut inte för vana att beblanda sig med skäller och bitsarna, men som sagt, denna kullen är nog lite speciell. Han var med vid födseln av dom 3. På avstånd, han satt i trappan. Närmare kom han inte. Men han hade mycket lång hals.

Av Quipus - 24 april 2019 22:27

En dag försenade, men här kommer en galen bild och ett snyggefoto


   





Av Quipus - 23 april 2019 21:28

Haha Malin, det visste du inte vad det var. Men det har Mymlan berättat för oss. Att en väggan är en väggätare. Precis som du har en skåpätare.

Av Quipus - 23 april 2019 21:22

Igår födde Yakki 3 små godingar, stolt pappa är vår Ior.

Tyvärr var vi tvungna att åka in till Evidensia i Malmö för att kejsarsnitta henne, då det även låg en död tikvalp i henne som inte ville komma ut.

Kvar är en svart/vit eller trefärgad tik, en svart/vit eller trefärgad hane och en bi-blue eller blue merle hane.

Yakki och valparna mår efter omständigheterna bra. 

Så välkomna till världen, små Y-puppisar.

Av Quipus - 23 april 2019 21:21

Idag fyller min vackra Vittra 3 år. Men på grund av vissa omständigheter så får hennes firande vänta tills imorgon.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Vittra

Woff-Lan


Ovido - Quiz & Flashcards