quipuskennel

Alla inlägg den 20 juni 2019

Av Quipus - 20 juni 2019 23:11

Mitt i eländet så glömde jag bort att berätta att jag var på Evidensia i Trelleborg idag, med Yoga och Yolo. Dom blev besiktigade och vaccinerade. Yolo vägde 3,35 och Yoga 3,7 (tror jag det var, glömde skriva upp det...).

Båda besiktigas utan anmärkning och vaccinationen var en baggis.

Tittar ni in på Facebook Evidensia Trelleborg finns där foto av en liten goding...

Av Quipus - 20 juni 2019 21:32

Yakki är för närvarande inackorderad på hemlig ort. Men sedan måste hon, enligt SKKs beslut, lämnas till det hem i Skurup där hon inte mådde bra. 

Jag har försökt hålla mig lugn och inte skriva det jag vet om denna person. Inte heller så mycket om hur Yakki mådde när hon kom hem till oss igen. Men eftersom denna person glatt har skrivit både det ena och det andra om mig på Facebook, kan väl jag ta bladet från munnen nu.

Yakki var lite överviktig när jag, från början, lånade ut henne. Jag sa ifrån att hon behövde gå ner i vikt, men istället blev det tvärt om. Och det ganska snart, enligt sms. Hon kunde knappt röra sig snabbare än i lunk. Jag var rädd att där skulle vara många valpar, det sliter så på tiken. Men hon hade bara 4. När vi var inne och skulle få hjälp att få ut sista valpen genom kejsarsnitt vägde hon 1,5 kg mer än vad hon gjorde när jag lämnade henne.

Vid ett tillfälle när jag var i lägenheten visade denna människa stolt upp att hon gjort en kisslåda åt Yakki, som hon kunde kissa i så matte kunde sitta vid Facebook. Denna kisslåda består av ett skotråg med en hundbädd i.

Vittnen i Skurup har berättat för mig att hon var duktig med Yakki i början, men mot slutet blev promenaderna kortare och kortare. 

Vittnen har också berättat att hon såg mer och mer kuvad ut. Detta har vi märkt här hemma också. Spänd och något jag vill kalla för strykrädd. Det reagerade veterinären på också. 

Tyvärr skrev jag inte detta i min skrivelse till SKK. Jag hade fått besked från juridiska avdelningen och kennelkonsulenten att jag inte skulle lämna tillbaka henne. Därför var jag rätt övertygad om att mötet SKK höll gällde vilket straff jag skulle ha för att jag underlåtit att skriva avtal, inte huruvida Yakki skulle tillbaka eller ej. Men tydligen samarbetar dom olika avdelningarna inte på det sättet jag trodde. 

Personen hade också samlat in vittnesmål från folk som är självutnämnda hundkännare, precis som personen ifråga själv anser sig vara. Jag frågade SKK om dom grundat sitt beslut på detta men det hade dom inte. Men ändå kunde sekreteraren säga att hon hade haft andra hundar tidigare och dom hade varit välskötta. Nu har jag bara träffat en av hennes förra hundar. En fet blandrastik som blev 14 år. Hon var allvarligt sjuk under en period, men denna person tog henne inte till veterinär. Det kallar inte jag för välskött.

Så nu har SKK bestämt att ett riktigt fodervärdsavtal ska skrivas. Jag har flera gånger under striden smsat henne att vi skulle träffas och gå igenom hur fodervärdsavtalet fungerar. Men hon vägrar, då hon inte vill träffa mig. 

När jag smsade henne idag att vi behöver träffas för att gå igenom avtalet, kräver hon att avtalet ska skrivas och skickas på post till henne. Kommer INTE att hända. 

Där är FLERA punkter i ett fodervärdsavtal som jag verkligen behöver veta att hon klarar av.

Skulle jag skriva detta och skicka på post, så leder det till nästa problem. När hon sedan tabbar sig och inte klarar av kraven i avtalet, kommer jag behöva gå till rätten. Så varför göra "rätt" så att det sedan kan gå FEL och bli så mycket jobbigare för alla parter.

Och i detta står stackars Yakki, som fick ångest när hon kom in till Skurup i måndags. Som hukar sig om man gör en snabb rörelse. Som inte kan gå ordentligt i koppel längre.

Om man har en hund på foder kräver det en hel del arbete och ett enormt ansvar. Hunden ska hållas i sådant skick att överlåtaren kan "nyttja" henne till det denne har rätt till. Som till exempel utställning - då duger det inte att komma med en överviktig hund. Det är inte heller bra att avla på en tik som är för fet. Det kan bli svårt att få en sådan tik dräktig. Blir den dräktig kan det bli komplikationer vid valpningen. 

Försäkringskostnad på runt 3000:-/år

Veterinärkostnader (de som inte har med avel att göra)

Sedan måste man kunna ha en hyffsad kontakt, fodervärd och överlåtare emellan. 

Nåväl, får se vad SKK kommer fram till mer, för jag är inte färdig. 

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Vittra

Woff-Lan


Ovido - Quiz & Flashcards