quipuskennel

Alla inlägg under augusti 2016

Av Quipus - 27 augusti 2016 20:37

Vittra blev 4 månader den 23/8, så hon var med liten marginal redo att ställas ut på Skurups Brukshundsklubbs Inofficiella Utställning idag.

Som vanligt hade jag slarvat med träningen, så jag hade inga förhoppningar alls. 

Vi var på plats vid 8.30, hade förutom Vittra med oss Troll och Tipi. Men dom skulle inte ställas ut. Vittra skulle in som hund nummer 14 i ringen, men det gick snabbt. Det var flera som inte var på plats, så plötsligt var det vår tur. Trots att hon inte stått på bord mer än någon enstaka gång, var hon lugn och trygg. Så var det ju det där med att gå i koppel... Första biten gick inte alls bra, men sedan bara släppte det! Hon rörde sig framåt med härligt driv och njöt av alla komplimanger hon fick av mig.

Hon blev BIR-valp och gick vidare till final. Jag funderade på att strunta i finalen, tycker det blir så lång väntan för en liten valp, men vi stannade ändå. Det var många fina valpar i finalen och vi gick inte vidare. Men vi är alla jättenöjda med dagen. Här kommer kritiken och längre ner lite bilder från dagen.

4 månaders valp Lovande Vackert uttryck Utmärkta ögon & öron Välvinklad fram & bak Ännu outvecklad i kroppen & med "valppäls" Rör sig trångt bak men mycket bra från sidan Mycket duktig i ringen för åldern Mycket tillgänglig!

Domare: Petra Stenkulla


               

Av Quipus - 26 augusti 2016 23:35

Idag har husse och Bettans husse varit och hämtat vår "nya" soffa, som vi hittade på bortskänkes.se. Det är en bäddsoffa med divan... 

När husse och matte var och lämnade tillbaka släpet i Skurup, passade dom på att hälsa på hos "svärmor" som bjöd på middag. Orättvist att ingen av oss hundar fick följa med.........  

Nu ikväll har vi, alla 7 hundarna, fått klorna klippta.

Och så var det dags för Vittras bad. Hon har bara badat en gång tidigare, vid 9 veckors ålder ungefär. Hon är 4 månader nu! Var tog tiden vägen?????

Matte kunde bara konstatera att Vittra betedde sig som värsta proffset. Är hon kanske någon av dom gamla hundarna som går igen?? Hon påminner en del om sin mormors mormor; Misty.

Vittra stod i alla fall lugnt och fint i duschen, stånkade lite av välbehag när såpan masserades in i pälsen. Passade på att dricka från duschen.

Efteråt fick hon sitta i mattes knä med en handduk runt sig. Såklart var ju husse tvungen att fota. Även jag fick komma med på ett foto, jag blev helt förvånad. Dom gjorde ju så stor affär av den där lilla Vittra, trodde dom inte såg mig nästan. Fast hon är ju min dotter...

Xanders döttrar börjar bli stora nu, så söta så. Dom finns att se på http://chryseskennel.bloggagratis.se

Här kommer då lite foton också. Slut för idag, tack för idag.

Flåsvarma hälsningar från Troll


         

Av Quipus - 26 augusti 2016 23:33

Glömde alldeles bort att jag ju hade foton från Ales Stenar. För ovanlighetens skull finns det till och med ett foto på mig. Husse och jag var där den 15/8, utan hundar. Kändes helt fel att inte ha någon hund alls med.


           

Av Quipus - 15 augusti 2016 23:33

I lördags var jag och husse utanför Simrishamn och hämtade lp-skivor. På vägen hem hamnade vi på en loppis, där vi otroligt nog inte handlade något. Sedan var vi uppe vid Ales Stenar! Denna underbart vackra plats! Kändes bara konstigt att inte ha någon hund med denna gången. Fotade lite, ska se om jag kan bli färdig att visa bilder imorgon.

Av Quipus - 15 augusti 2016 22:40

Igår var jag på väg hem från Skurup, hade lämnat husse på hans jobb. Hade en riktigt skitdålig dag med värken, såg fram emot att köra hem och vika ihop mig i fåtöljen och måla lite kanske. Men det ändrade sig snart.

När jag kört förbi kyrkan i Önnarp ser jag att man tydligen släppt ur hästar på fältet på vänster sida. Men nä, vänta nu! Där var inget staket! 7 stora hästar var på rymmen, med sig hade dom en människa. Jag stannade så klart till för att se vad jag kunde göra för att hjälpa till. Det var inte hästarnas ägare som var där, hon ville mest hålla koll så dom inte drog iväg upp på någon större väg.

Jag ringde polisen och rapporterade, närmaste lediga bil var i Trelleborg, så det skulle ta lite tid. Först tyckte dom inte att det var något som polisen skulle syssla med. Men jag påpekade att om 7 stora halvblodshästar springer upp på väg 101 blir det definitivt ett polisärende. Jag lämnade mitt telefonnummer och körde upp till 101an för att se att dom inte var på väg dit. Inga hästar syntes till från 101an, så jag körde tillbaka. Dom gick så fint ute på åkern, med sin ledsagare. Ledsagarens man kom fram till mig och vi pratade om vems hästar det kunde vara, men kom inte fram till något vettigt. Jag kom på att där var hästar i Västra Vemmenhög, så jag körde dit. Deras hästar var hemma och jag träffade på grannen när jag körde ut från gården. Grannen kom ridande på sina halvblod och jag stoppade dom. Dom visste inte heller vems hästar det kunde vara, men erbjöd sig snabbt att komma och hjälpa till.

Jag kör tillbaka till Önnarp och får veta per telefon att man motat in dom i en trädgård. Skönt det, men vad gör man av 7 hästar??

Polisen kom och dom kunde väl egentligen inte göra mycket. Tydligen var där något ställe dom skulle köra och kolla upp, om det var där hästarna hörde hemma.

Det var god uppslutning på folk och grimmor ordnades fram. Hage med bra staket och möjlighet till vatten. Grimmor och grimskaft på och så började den lilla gruppen på 7 hästar och en hög med människor att promenera genom Önnarp. En av bilförarna körde efter precisionen för att se till att ingen körde om.

Jag körde efter och fick se hästarna lugnt ledas in i en hage. Skönt! Polisen kom igen, dom hade inte fått in någon rapport om bortsprungna hästar. Mystiskt... Min tanke var att det var hästar som tröttnat på att gå på bete och nu ville gå hem.

Poilsen körde iväg och jag körde hem, nu var dom ju i trygghet i alla fall.

Väl hemma satte jag mig och försökte samla tankarna, sedan var det dags att köra iväg igen, husse skulle hämtas i Skurup. Jag körde förbi hagen för att se att de 7 "vilda" var kvar och det såg så lugnt och fridfullt ut så.

Halvvägs in till Skurup ringer min mobil. En vänlig mansröst frågar om det möjligen är hans hästar vi har hittat. Han beskrev den ena och jag sa att det är väl inte så många som är av med så många som 7 i ett svep kanske. 

Vi bestämde att mötas i Önnarp och det var lättade ägare som återförenades med sina 7 "vilda". 
Dom hade inte färdats så långt på fri hov, så dom kunde ledas tillbaka till sitt bete. Men det hade ju hunnit skymma och jag fick snabbt fram en reflexväst till den som gick först. Siste man hade reflexer på sina byxor, så det var ju lugnt.

När husse och jag kommer hem väntar en inte alls rolig nyhet. Kylskåpet har avlidit... 

Så idag fick husse och jag köra till Staffanstorp och köpa "nytt" (begagnat) kylskåp. Det kommer imorgon, från samma ställe vi köpte tvättmaskinen förra året.

Massor av mat hade hunnit bli förstörd, så den har vi lagt ut till fåglar och rävar som kan tänkas vara hungriga.

Hästarnas matte kom och lämnade tillbaka västen, tillsammans med smaskig choklad och tackkort.  


Min hälsa har verkligen stört mig. Jag hade så gärna velat göra mer, men jag kunde i alla fall vara den som hade kontakt med polisen och mitt nummer kunde lämnas ut för kontakt med hästägaren. 

Hästarna var för övrigt inte ett dugg "vilda", utan otroligt lugna och välhanterade. Det visade sig vara 4 av yngre årgång, men ändå så förbaskat trevliga och sansade.

Hundarna har inte fått så mycket uppmärksamhet varken igår eller idag. Tipi och Vittra följde med oss till Staffanstorp så Vittra har fått lite koppelträning, denna gång med sin husse.


Jag läste med skräck i hjärtat om stackars hundägaren som blev av med sina 3 hundar, mitt inne på hundutställningsområdet. Det gör mig så ont att sådant kan hända. Hoppas verkligen att även dom får återförenas. Jag skickar all god energi jag kan avvara, både till hundarnas ägare och till hundarna.

Av Quipus - 11 augusti 2016 19:18

Känner mig extremt duktig! Har redan blivit färdig till att sätta koppel på Vittra! Det gick jättebra för att vara första gången.

Av Quipus - 10 augusti 2016 22:10

Idag fyller dom 1 år; Yakki (Ultravox), Tinka (Ugh-Ugh), Uni och Carras (Uncas).  HURRA!!!!!!

Av Quipus - 10 augusti 2016 21:57

Idag har Xander varit hos veterinären för att få sitt testikelintyg. Passade på att få honom vaccinerad också. Han var så duktig så! 
Hans döttrar växer och är, vad jag kan se på fotona, så underbart söta. Titta själva:
http://chryseskennel.bloggagratis.se


Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Vittra

Woff-Lan


Skapa flashcards