quipuskennel

Alla inlägg under september 2019

Av Quipus - 30 september 2019 08:41

Igår satt jag vid datorn ett tag. Till vänster om mig har jag ett fönster som vetter mot baksidan av huset och jag ser även bondens åker och så vidare bort mot Sillesjö, om jag anstränger mig.

Jag hör ett skott, så jag tittar upp. Då ser jag något springa från dungen och dammen, över bondens åker och vidare upp mot väg 101. Jag far ut och tankarna snurrar. Var det en räv? Nä, det var den för stor och så hade den fel färg. Det var en hund! Men den fanns inte att se när jag kom ut genom häcköppningen.

Hm, kände inte igen den som någon hund som bor här omkring...

Men så imorse dök en viss hund upp i mitt huvud - LUKE!
Jag var på Matöppet i Anderslöv för ett tag sedan och så då lappen om bortsprungen hund - LUKE. Jag tog ett foto av lappen och hoppades att jag någon gång skulle kunna tillföra något. 
Det var kanske honom jag såg? Så jag ringde Lena, som hade sitt nummer på lappen. Och OJ, vilket trevlig människa! En sådan som man inte tror finns några kvar av. Vi upptäckte att vi nog var närbesläktade själar, för mycket stämde överens. 

Hon berättade då att han har blivit sedd i Västra Vemmenhög bland annat och även i Tingbacken. Så det är inte något konstigt om han skulle vara här omkring också.

Lena arbetar envist för att få tag på Luke, som inte är särskilt "tam". Hon har gjort enorma framsteg och det lät som att ett infångande är nära anstående. 

Jag har lovat henne att jag ska hjälpa till så mycket jag bara kan och ÅH vad jag hoppas att det kan leda till något positivt.

Lena skickade foton av honom till mig och nu är jag tämligen säker på att det var Luke jag såg igår. 

Luke ser lite ut som en korsning mellan dingo och hyena. Det var väl det som gjorde att jag mindes honom så tydligt. Han är korthårig, ljusbrun med mörkare bruna fläckar, ljus på bringan.

Skulle någon i Västra Vemmenhög med omnejd se honom får ni gärna kontakta antingen mig eller Lena, vilken tid som helst på dygnet går bra till mig i alla fall. Mitt nummer är 0765888072, Lena 0708668665 (jag har fått lov att lägga ut hennes nummer här).

Håll tummarna allihop!!!

Av Quipus - 29 september 2019 15:20

Idag har vi då äntligen invigt torktumlaren. Den kom hem dagen efter Zajva föddes, så det är över 9 veckor sedan. Av principskäl (plus att jag är skiträdd för nya saker) så har jag inte använt den, då det gått att hänga ut tvätten i fint väder. Men idag blev den invigd. Hur har jag klarat mig utan denna fantastiska mackapär?

Av Quipus - 28 september 2019 21:51

Vi började med Teba i Höör, som ju har haft mässa med massor av låga priser. Idag handlade jag inte lika mycket som i torsdags, inte ens för hälften.

Vi åt på Eddi's Grill som låg precis bredvid Teba, hamburgare med bacon och ägg, så jäkla gott. 
Visst ja, innan dess var vi på Lidl också.

Så hamnade vi på några loppisar utmed vägen till Sjöbo. Lotta handlade lite, men inte jag. Nu ljög jag, ett vindspel och en ful prydnadsfågel köpte jag ju!

Och så var vi då på Hälsomässan i Sjöbo. Som jag har tjatat om detta. Men det kommer jag aldrig mer att göra, för dit vill jag inte igen. Det kändes plastigt och som en enda pengajakt. Nä tack! Jag hade hoppats på att möta på något medium som kunnat hjälpa mig att räta ut några frågetecken som jag har i mitt liv, men ingen ingav något förtroende. Jag gick därifrån väldigt besviken och Lotta likaså. Jaja, nu vet vi det!

Kvällen har nu avslutats med utfodring av alla hungriga odjur, både hundar och katter. Det blev lite senare än vanligt, för vi har varit på fika hos Bettan och hennes husse.

Av Quipus - 27 september 2019 20:59

Det ser ut som att det blir en tur till Teba imorgon igen. Hojta om det är något jag ska köpa!

Idag har Lotta och jag varit i Malmö. Först åt vi på Mangal på Svågertorp, vidare till tygaffär, sedan blev det glass på Yogiboost på Mobilia och så sist Ohlssons tyger.

Av Quipus - 26 september 2019 21:39

I förmiddags var jag ute och letade bortsprungen hund. Inte någon av våra, tack och lov. En ung kvinna som bor bara ett stenkast härifrån hade släppt ut sin husky och vips var han borta! Hon kom gående här ute på vägen så vi hjälpte henne så klart. Jag satte mig i bilen och körde en sväng och se! Där var han! Så nu är vovven Zeus hemma lyckligt igen!

Jag, Mari och Jeanette har varit på Teba i Höör idag. Dom har mässa, så det var mycket som var knökbilligt. Jag höll mig ordentligt under tänkt summa, men visst följde det med en massa saker hem. 4 koppel, 2 snake-halsband, leksaker, tuggben, hundgodis och en trimrock. Har velat ha en sådan länge, vore skönt att borsta hundar utan att ha kläderna helt täckta av päls efteråt.

Tack Mari och Jeanette för en jättetrevlig dag!!    

Av Quipus - 24 september 2019 19:24

Så, nu är hon ögonlyst också, lilla Zajva. Hon var fri, sånär på PPM iris-iris, så vi är nöjda. 

Något vi inte var nöjda med, var väntan. Vi var på Evidensia Lund i god tid och fyllde i pappren direkt. 13.45 kom sköterskan ut och kollade chippet, lyste det första och sedan droppade. Vi hade tid klockan 14, men kom inte in förrän 14.45 Så jäkla drygt att behöva vänta. Ingen brydde sig om att be om ursäkt heller. Nä, får nog se om vi inte ögonlyser någon annanstans i fortsättningen.

Men vi är så glada att Zajva är ok både här och där. Det betyder att hon utan någon tvekan nu får stanna hos oss.  

Av Quipus - 23 september 2019 18:27

Nu är Zajva chipmärkt. Det var meningen att det skulle gjorts i fredags, när hon blev besiktigad, men deras chip var slut. Jag hade 2 hemma, så jag gjorde det själv. Det gick bättre än jag väntat mig... Vi mätte henne när vi ändå hade henne på bordet - hela 18 cm!

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Vittra

Woff-Lan


Skapa flashcards