quipuskennel

Alla inlägg under juli 2021

Av Quipus - 31 juli 2021 21:22

Sådana hör jag talas om ofta. Det är så himla tråkigt att det missbrukas, när det verkligen hade kunnat fungera jättebra. 

Som fodervärd förbinder man sig att hålla avtalet, likväl som överlåtaren också ska det så klart. Ett fodervärdsavtal är inte till för att man ska få en hund gratis. 

Vi uppfödare riskerar en del genom att placera en hund hos fodervärd. Vi måste kunna lita på fodervärden. Lita på att denne hör av sig vid löp, att vi kan hämta hem vår tik när det är dags för parning och senare för valpning. 

Det kommer INTE an på fodervärden att bestämma om vi ska avla på tiken. Ingen hund är perfekt, men det är upp till oss uppfödare att avgöra om de defekterna är att ha överseende med.

OM vi uppfödare anser att tiken inte är lämplig för avel, får vi vackert skriva över tiken till fodervärdens ägo, utan någon ersättning. Så är reglerna och det får VI rätta oss efter. Därför är det inte för mycket begärt att fodervärden ska rätta sig efter SINA regler. 

Jag har inte haft särskilt många fodervärdar genom åren. Detta eftersom jag har mycket svårt att lita på folk. Därför hoppas jag att mina få fodervärdar känner att jag har förtroende för dom.

Ändå hör jag historier från andra uppfödare som får mig att tappa sugen. 

Av Quipus - 30 juli 2021 20:22

Dags för avmaskning nummer 2, denna gången med Axilur. Först vikt:

Vittra 7730g

Zajva 6080g

Raqqa 1615g

Drobna 1090g

Dustin 1235g

Daphne 1345g


Så foton av dom glada mammorna

Zajva

 


Vittra

 





Av Quipus - 30 juli 2021 19:38

Vi var hos svärmor idag för att hämta tidningar till valparna. Såklart måste jag titta på allt nytt hon stickat och virkat. Med hem följde 4 par raggsockar och en bunt med grytunderlägg. Ja just det! En långväst också! Trodde jag skulle se ännu kortare ut i en sådan, men faktiskt tvärtom. En mörkblå blev det, skitsnygg. 

Hon säljer såklart en massa kul saker. Raggsockar i olika färger för 50;./paret. Grytunderlägg 30:- styck. Här kommer några foton:


   

Av Quipus - 29 juli 2021 23:20

Ja, DET var en speciell upplevelse... Utav 30 foton blev 2 någotsånär ok. Hon är aldrig stilla... Sötnötingen


 

Av Quipus - 28 juli 2021 19:35

Ja, det blev dom ju igår. Men jag har haft min lillasyster på besök, så hon var prioriterad.

Men idag blev valparna kammade och kloklippta, sedan fotograferade:


Drobna svart/vit tik STANNAR TROLIGTVIS

       


Dustin trefärgad hane TINGAD

       


Daphne trefärgad tik EVENTUELLT TILL SALU

       







Av Quipus - 27 juli 2021 20:13

Blir tyvärr inga foton idag. Har varit fullt upp med att umgås med lillasyster, så fotograferingen får vänta tills imorgon.

Av Quipus - 26 juli 2021 22:35

Äntligen är det dags! Dom kom igår, men då träffades vi inte. Men idag hämtade jag henne och släpade med henne till Sjöbo. Det var dags att hämta Bravo hundmat. 4 lådor totalt, men en skulle Viking ha.

Såklart var vi och handlade lite först, Dollar Store. 

Efter Sjöbo lämnade jag tillbaka lillasyster och körde hem. Vi 19.30 kom familjen hit för att titta på valpar och hundar innan vi körde till Skurup för att äta.

Nu har vi ganska nyss kommit hem. God mat åt vi på Restaurang Sara. Helt tomt på folk var där.

Nu händer inte mycket mer ikväll, men imorgon blir det mer träff med lillasyster.

Av Quipus - 25 juli 2021 18:38

Inte den lättaste hunden att fotografera... Dessutom var jag ensam hemma, det gjorde inte det lättare. Hon kan inte vara stilla... Men det blev ett någotsånär:


 

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Vittra

Woff-Lan


Ovido - Quiz & Flashcards