quipuskennel

Alla inlägg under september 2020

Av Quipus - 30 september 2020 23:55

Nr 1 --- För 100 år sedan sålde jag en hel del via Tradera. Numera handlar jag bara därigenom.

Men nu sitter jag ju, som jag nämnt tidigare, med en massa hundprylar som jag inte har användning för. Hade en plan på en loppis, men saker och ting gör att jag omöjligt KAN ha den här hemma. Där är dessutom böcker, kläder och massor av krims-krams. Någon som är i behov av en sadel till en ren till exempel? En lösning vore ju om någon hade en lada eller liknande som jag kunde få ha min loppis i några veckor framöver. Men vem fan har sådan plats över, liksom. Jag har inte varken ork, tid eller lust att behöva packa ner alltför mycket mellan gångerna.

Men nu kom jag lite ifrån ämnet... Jag önskar att någon kunde sitta med mig vid datorn någon/några timmar och hjälpa mig att lägga ut saker på Tradera. Jag gör gärna fotograferingen och beskrivningen innan.


Nr 2 --- Jag har en hundgård som behöver sättas upp. Alla delar finns, platsen utsedd, nu ska fanstyget bara på plats också. Ska väl vara lite knyckligt att få ihop det, men instruktioner finns. Betalning utlovas, dock inga jättesummor. Annars gentjänst.


Nr 3 --- Något väldigt enkelt egentligen. Pumpa upp höger framdäck på min Volvo, köra till Trelleborg, till en firma som heter Ralebs bilar, och få däcken bytta. Passa gärna på att utnyttja bilen och kör och handla eller liknande i Trelleborg. Bilen är besiktigad, ska bara ställas på. Det är ju snabbt gjort.


Nr 4 --- Rensa ogräs, i första hand på gårdsplanen dit vi ska beställa nytt underlag; singel. Massor av annat ogräs finns också.


Nr 5 --- Plantera om min blommor inomhus... Dom är ledsna och behöver ny jord och kanske nya krukor.


Så långt har jag kommit nu med min lilla lista. Tar någon illa vid sig, så bryr jag mig inte. Har hört att folk tigger pengar på Facebook. Varför skulle då inte jag kunna vädja efter hjälp MOT BETALNING?


Är det bara något smått du kan tänka dig, så mottages alla bidrag med tacksamhet.

Vår tid just nu har kört ihop sig... Husse måste jobba en hel del extra. Matte har värk. Ovanpå det så behöver en av hundarna extra passning på grund av benbrott. Vi förbereder dessutum för en valpning. Det har helt enkelt hopat sig...


Vi bjuder så gärna på fika och behövs transporthjälp så kör jag gärna.

Jag nås på mail: ufo00alien@hotmail.com

eller telefon

0765888072

Av Quipus - 30 september 2020 20:34

Av Quipus - 29 september 2020 23:08

Av Quipus - 28 september 2020 20:53

Dags att ta av plåstret på operationssåret. Men hur gör man det? Ja, rent praktiskt vet jag ju. Men när individen har 12 armar och ben (ja, jag vet att hundar inte har armar), 14 huvuden med sylvassa tänder i 3 rader och rör sig som en hal ål då är det inte helt lätt. Inte när man är helt ensam om det. Gav upp ganska snabbt, när jag förstod att han inte skulle lugna sig. Han var inte hysterisk på något sätt, bara jäkligt glad. Det är han nästan hela tiden förresten. 

Så jag ringde underbara Ida på Evidensia i Trelleborg och frågade om jag kunde få hjälp. Inga problem, kom du! var svaret. Då gick det lätt som en plätt. Ja, han blev lite sur, men det gick över efter en smaskig godisbit. Han vägde förresten 2 kg prick!

Såret, eller såren, ser jättefina ut. Ingen irritation och rodnad utan frisk hud. Stygntagning i Malmö den 5e.

Jag släppte ner honom på golvet i väntrummet för att visa dom andra sköterskorna hur bra han rör sig, ingen hälta alls. Men att sedan få tag i virvelvinden! Med ont i ryggen gick jag halvt framåtböjd med böjda knän för att få tag i honom utan att lyckas. Det måste sett jättekul ut! Men det bjuder vi på. Till sist lurade Ida honom med en godisbit, men attan vad sur han blev på henne då. Han blängde på henne och tänkte minsann inte äta den godisen.

Som muta fick han en påse med Dentastix-typ, och det var uppskattat. Han fick en i bilen att pyssla med på vägen hem.

Vide är glad för att tugga ben, det är jag glad för. Han ska ju annars hållas lite i lugn och ro... Då kan det vara bra med lite tandarbete.

Nu är allt klart för kvällen med matning. En vända till med medicin för Vide, sedan hundarna in och allt ska vara lugnt.

Av Quipus - 27 september 2020 22:10

Information om tiken kommer när/om tikägaren ger sitt godkännande.

Av Quipus - 27 september 2020 21:43

Nu känner jag mig redo att berätta vad som hänt;

Jag var och lämnade in bilen för att få rutan utbytt, i tisdags var detta. Lotta var gullig och hämtade mig och Rune på Ryds Bilglas i Trelleborg. Rune fick skjuts till Lomma och Lotta och jag gjorde några ärenden. När jag kom hem märkte jag att Vide, Vikings son (som han ju fått vårdnaden om) inte ville sätta ner sin högra baktass. Sådant händer ju titt som tätt med hundarna, så jag räknade med att det skulle gå över. Erfarenheten sade mig så.

Hinner inte vara hemma många minuter, kanske 15, så får jag ett sms från Ryds att bilen var klar att hämta. Egentligen var det bestämt med Bettans husse att han skulle skjutsa mig på eftermiddagen, men det här var ju sen förmiddag. Jag skickade ett sms till Lotta att bilen var klar, med lite svag förhoppning om att hon var sugen på en Trelleborgstur till. Och det var hon! Hon hade inte kommit särskilt långt härifrån, typ en kilometer, för hon hade fått ett viktigt telefonsamtal. Så in med hundarna igen och iväg.

Vi passade på att åka till Rusta, minns inte vad det var Lotta skulle ha. Sedan Pingstkyrkans Second Hand. Och så bilen då.

När jag kom hem var Vide fortfarande halt. Vide och systern Kaja går i den så kallade valphagen som är 4 kvadratmeter, så dom är inte i resten av flocken så klart. Han studsade omkring på 3 ben, åt, drack, kissade och bajsade. Enda tillfället han var ledsen var när hans elaka syster bet honom i det ledsna benet. Hon är inte den snällaste flickan precis...

Jag hade i alla fall tron att han skulle vara ok, eller åtminstone mycket bättre till nästa morgon.

Nästa morgon skulle jag hämta husse i Lomma. När jag steg upp och fixade med hundarna, såg jag att Vide var lika halt fortfarande. Därför tog jag med båda syskonen i bilen när jag hämtade husse. Ringde Evidensia i Trelleborg på vägen, dom öppnar 8. Ja, jag hade handsfree! Vide fick tid klockan 10, det skulle jag ju absolut hinna.

Men när jag kommer fram till Lomma får jag ett sms av husse att personen som skulle lösa av honom inte hade kommit, han skulle bli cirka en halvtimme sen. Fan... Jaja, det funkar. Husse hade inte fått reda på då att vi skulle till veterinären... Tiden gick och när det gått 45 minuter över tiden ringde jag gråtfärdig till husse för att säga att vi MÅSTE köra NU!. Den han arbetar hos, som personlig assistent, förstod läget och husse kom med andan i halsen. På vägen ringde han till sin arbetsgivare för att berätta vad som hänt. Dom gav absolut sitt godkännande att vi gav oss iväg.

På väg till Trelleborg hade det hänt en rejäl olycka i motsatt riktning, men folk saktade farten för att kolla så klart. MEN JAG HAR FÖR FAN BRÅTTOM!!!!!

Vi var framme ganska exakt 10. Upp med Kaja på vågen; 1,85 och så VIde; 1,9. Inga stora bebisar detta...

Vide fick snabbt komma in till veterinären, som var en ny bekantskap. En mycket trevlig sådan!

Hon genomförde samma undersökning som jag gjort hemma dagen innan. Tog benet bakåt, framåt, cyklade det, kände och klämde. På en punkt vände han sig med en ledsen min och sa ett litet pip. På samma ställe jag kännt dagen innan. Hon ville röntga, och tur var det! Vide hade brutit benet!!!! 
Det var ett "bra" benbrott, ett vridbrott och allt låg som det skulle. Veterinären ville att vi skulle fara till Malmö och få hjälp av en ortoped, så iväg igen. Jag trodde att dom skulle ha hunnit röja upp efter olyckan, men NÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ!

Körde fel gjorde jag sedan också, i rena stressen. Höll på att köra fel när jag skulle till veterinären i Trelleborg också...

Malmö Evidensia var förberedda på att vi skulle komma. Vi var där lite innan 12. Vide räknades som ett akutfall, så jag hoppades att det skulle gå fort. Men det kom in 2 mycket värre akutfall - ett hjärtstopp och ett trafikolycksoffer. 
Vide somnade tryggt i min famn, husse väntade ute vid bilen med Kaja. Vi väntade och väntade... Jag fick mer och mer ont, inte dom bekvämaste stolarna. Ett ögonblick fick jag för mig att jag kunde ju lägga mig på golvet?? Men det gjorde jag inte. Träffade i alla fall en del trevliga människor.

Så fick vi äntligen komma in. Undersökning och koll av blodsocker, som låg för lågt. Inte konstigt, han hade ju inte fått äta sedan kvällen innan. Detta för att jag tänkte att kanske behövde han sövas av någon anledning. 

Det slutade med att Vide blev inlagd, fick dropp och mat, lugnande och en skena på det brutna benet.

Följande dag (torsdag) blev han opererad och en platta sattes in för att stabilisera benet. Han fick ligga kvar ytterligare ett dygn.

På fredagen fick jag hämta hem honom. Instruktioner från sjukgymnast och veterinär, inga konstigheter alls.

Tycker det har gått bra. Han går ensam i ett lite mindre utrymme, detta enligt order från veterinär och sjukgymnast. Han går relativt obehindrat på det trasiga benet. Fortsättning föjer...

Av Quipus - 26 september 2020 21:29

Varit hos Malin idag. Lite oplanerat, men ack så härligt och lärorikt!!! Älskar Dig!!!!!


Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Vittra

Woff-Lan


Skapa flashcards