quipuskennel

Alla inlägg den 2 november 2020

Av Quipus - 2 november 2020 20:44

Som SKK-uppfödare har vi större krav på oss än dom som tar fram blandrashundar.  Vi har högre kostnader också, då stamtavlor kostar och eventuella hälsokontroller som behövs (olika vilken ras man föder upp) sannerligen inte är billiga. 

Så hur kan man låta bli att reagera på priserna på blandras vs renras? Förr var det högre status på renrasigt med stamtavla, men så tycks det inte vara längre.

Såg en annons nu, pappa pudel, mamma shetland sheepdog. Båda med SKK stamtavla. Med stor text i annonsen står det att det blir en perfekt fulklapp för hela familjen. Priset då? 35.000
Vi är några uppfödare som har kontakt. Vi tar 20.000:-


När jag ändå håller på, hur tänker en del hanhundsägare? 2 ägare till sheltie-hanar har satt priset på en valp i ersättning för hanens parning. Hur försvarar man detta? Den ena skulle dessutom ha 3.000:- vid själva parningstillfället. Då skulle kostnaden alltså bli 20.000:- för den ena och 23.000 för den andra. Det måste ju vara ena jäkla bra hanar! Fast den ena har ögonfel...


Sheltien föder i genomsnitt 3 valpar per kull. Jag för min del tar inte fram en kull om det inte är meningen att jag själv ska behålla minst en valp på tillväxt. Jag föder inte upp för att sälja hela klabbet och tillgodose andras behov.


Jag börjar känna mig lite trött på hunderiet igen. Känner igen känslan från ett tidigare tillfälle, då jag faktiskt lade kennelnamnet vilande. 


Folk avlar på än det ena felet och än det andra. Höftledsfel och armbågsfel, visserligen i lägre grader. Men varför röntga då över huvud taget? Epilepsi på nära håll i stamtavlan. För min del sorterade jag bort dom hundarna direkt, när detta uppdagades. Medans uppfödaren till den ena hanen som lämnat flera epilepsihundar fortsätter avla på dessa blodslinjer. Till och med på en kullsyster till en hund med epilepsi.

Denne uppfödare tingade jag en valp ifrån för några år sedan. Oh, ja, det gick så bra så. Men när kullen föddes så skulle dom endast sälja till agilityfolk. 

Hur kan man garantera att en hund blir en bra agilityhund? Vad händer om någon som tävlat mycket tidigare, köper en hund från denne uppfödaren och hunden blir en total soffliggare istället? Det är ju falsk marknadsföring.


Nä, är helt allvarligt trött på detta. Visst, jag har inte med att göra hur andra avlar. Men tydligen är det helt ok att hacka på mig. 

Av Quipus - 2 november 2020 19:02

Inte konstigt, är kvar i dålig sömn-period. Jag sover ungefär 15-30 minuter i taget. Skulle verkligen behöva i alla fall 4 timmars sammanhängande sömn. Men det får väl vänta.

Men detta gör ju att jag inte är i toppform, så jag har sovit lite nu på dagen istället. Men innan dess tittade vi på film, husse och jag. Äntligen fick vi se Men in Black 3! Såg 1an och 2an häromveckan. 3an var kanon, men sämst av dom 3, vi är överens om detta.

Vittras mage har dragit sig bakåt ytterligare. Hon har annorlunda blick. Nu börjar min ångest komma; varför parade vi henne??? Tänk om något går fel???

Nu har hundarna fått mat. Vittra åt, men inte hela sin portion. Hon får ha den bredvid sin valplåda, så kan hon äta under natten om hon vill.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Vittra

Woff-Lan


Ovido - Quiz & Flashcards