quipuskennel

Direktlänk till inlägg 1 juni 2009

Att avla eller inte avla på hund med tandförluster

Av Quipus - 1 juni 2009 13:33

Har frågat flera olika personer, både vanliga hundmänniskor och andra uppfödare. En av mina hanar saknar 3 premolarer. Anser man att det är ärftligt? Enligt uppfödaren till denna hunden har båda föräldrarna fullt bett. Svara gärna på min omröstning och motivera gärna.

Vill Ni inte motivera här i bloggen, kan Ni maila:

ufo00alien@hotmail.com

 
 
Ingen bild

Louise Andell

1 juni 2009 23:01

även om vissa anser att det inte är ärftligt så finns d ju inget bevis på att det inte är ärftligt. och även om båda föräldrarna har korekta bett så kan d ju finnas tandförluster längre bak i generna som kan kommit fram först nu. man borde väl i alla fall gått 3-4 generationer bakåt och kollat så alla har koreka bett innan man använder en sådan hund i avel. svårt att säga egentligen men det är ju ett fel och man kanske inte borde ta risken. kommentera gärna tillbaka... walle_98@hotmail.com
kram

 
Carina Bouvin

Carina Bouvin

6 juni 2009 16:03

Hej!

Jag tycker att man ska se till helheten. Alla vill ha en sån felfri hund som möjligt, det är det optimala i avel. Ingen är helt felfri. Man får bestämma sig för vilka fel man kan leva med att sina hundar har. Tandförluster är ärftligt, kanske inte kommer i första generationen efter föräldrarna, kanske inte kommer alls men det ligger hela tiden där. Har man för övrigt bra tandstatus på sina hundar då kan man överväga att använda en hund med några förluster. Det är några förluster Inte bettfel (som är helt tabu i avel). Diana, jag tycker att din s/v hane verkar väldigt lovande till avel trots sina tandförluster. Han ser ut att ha så många andra perfekta kvaliteér för avel så att det överväger förlusterna. Ha nu en fortsatt Trevlig Helg. Kramar Nina

http://dreamwishesblogg.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Quipus - Onsdag 24 april 21:50

Ett så himla trevligt par var här och hälsade på Alan. Får se om det blir flytt. ...

Av Quipus - Tisdag 23 april 18:27


Min lilla sjuksköterska, som ligger vid min sida och pysslar med mig, fyller 8 år idag.      ...

Av Quipus - Måndag 22 april 21:05

Lars hämtade mig 7 i morse. Han skulle till Trelleborg för efterbehandling efter operationen han gått igenom. Jag handlade lite på hemvägen så vi kunde äta frukost ihop här hemma tillsammans med Rune. Trevligt, trots anledningen. ...

Av Quipus - Söndag 21 april 21:15

Om du  har köpt hund eller valp av mig önskar jag att du kontaktar mig vid problem. Jag känner rasen sedan 1991 och anser mig kunna en del. Absolut har jag mycket kvar att lära, det har man alltid. Det känns inte kul att pkötsligt få ett meddelande...

Av Quipus - Lördag 20 april 20:13

Pratade med denne i telefon och vi bestämde att dom skulle komma och hälsa på senare idag. Tyvärr blev det inget, då deras häst blev sjuk. Vi får ta det en annan dag. ...

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Vittra

Woff-Lan


Ovido - Quiz & Flashcards