quipuskennel

Direktlänk till inlägg 20 september 2019

Oj vilken röra det blev

Av Quipus - 20 september 2019 19:59

Jag gjorde vid de 4 hundarna som skulle med till Evidensia, Trelleborg. Det var Dante, Viking, Vittra och så Zajva. Borstas och klippas klor. Då upptäckte jag att Vittra hade lite blod i slidmynningen. Så klart blev jag orolig, men hon skulle ju med ändå till veterinären, så jag tänkte att jag frågar om vi kan få henne undersökt.

Hundarna packades in i bilen och jag förberedde mig på ett jäkla liv från Zajva. Första gången i bil... Hon var tyst! Förutom när hon grälade med Viking, som satt i buren bredvid. Inget skrikande eller ylande, så himla duktig.

Hos veterinären vägdes dom först:
Zajva 1,7kg

Vittra 8,95kg (banta bort dräktighetsvikt)
Dante 9,15kg (mullig)

Viking 6,05kg (perfekt!)

Dante skulle ha årliga vaccinationen, DHPPi

Viking rabies

Zajva besiktigas, vaccineras och chipmärkas. Blev dock ingen chipmärkning, eftersom deras chip var slut och leveransen dröjer då dom var restnoterade. Så jag får chippa henne själv. Är ju chipmärkare, så det funkar ju.

Och så Vittra, skulle också ha DHPPi och kolla blödningen. 

Det blev stort pådrag vad gällde Vittra. In på röntgen, där dom tyckte att det såg lite suspekt ut på livmodern. Vi blev skickade vidare till Malmö Evidensia för ultraljud! Ingen vaccination för Vittra idag, eftersom det misstänktes en livmoderinflammation. Men som tur var, så tyckte inte veterinären som ultraljudade att det såg ut att vara något. Dom kollade ett vaginalutstryk i mikroskåpet, men det såg snarare ut att vara något hormonellt som har att göra med att Zajva fortfarande diar henne lite. Om hon fortfarande har likadant om ett par veckor, eller om det blir sämre, ska hon komma tillbaka för större utredning. Men vaccinationen får vänta några veckor till. Den kan hon ju få när Zajva ska ha sin påfyllandsvaccination om 4-5 veckor.

När vi kom hem från Malmö hade vi hundarna ute. Sedan körde vi till Skurup och åt på Pizzaboden. Skönt att kunna lyxa till det lite!

Såhär glad ser man ut när man heter Vittra och är på Evidensia i Malmö:


 

 
 
Ingen bild

Carina Jansson

20 september 2019 23:02

Vilken tur att det inte var livmodern .....<3

Quipus

21 september 2019 06:08

Usch ja!

 
wilma

wilma

21 september 2019 10:56

Hur upplever du Evidensia? Jag har inte haft så bra erfarenhet med dem.

http://lagamobilen.se

Quipus

21 september 2019 15:43

Hej Wilma!
Min "hemveterinär" till kenneln är Evidensia i Trelleborg. Jag känner mig väldigt hemma där och blir alltid väl mottagen tillsammans med mina hundar.
Evidensia i Malmö far jag till i akutfall. Det känns lite mer opersonligt, då det är mycket större. Men trots det så är jag nöjd med dom.
Evidensia i Lund använder jag mig av vid ögonlysning. Mycket trevlig personal, kompetent ögonlysare.
Evidensia i Ystad däremot har jag ingen bra erfarenhet av. Dom känns stöddiga och märkvärdiga.

 
Ingen bild

Christina

21 september 2019 18:33

Herregud ska eländet aldrig ta slut😳
Så skönt att allt var ok😍

Quipus

21 september 2019 20:40

Nä, vi kör väl på som vanligt? Annars kan jag ju bli chockad, om allt går bra ju!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Quipus - Söndag 12 maj 22:30

Alans människor ringde idag. Det verkar gå bra och dom vill att jag ska boka tid för veterinärbesiktning. Jag lovade kontakta min veterinär imorgon, så vi kan lösa detta. Känns underbart!! ...

Av Quipus - Lördag 11 maj 23:33

Idag blev det Vide och Lucifer som åkte in i duschen. Husse jobbar på.  ...

Av Quipus - Lördag 11 maj 21:27

Ghost skickade ett så härligt sms idag. Han berättar att han är på sin första husvagnssemester och trivs bra med det. Bryr sig inte om dom andra hundarna i dom andra husvagnarna, vaktar lillebror på lekplatsen. Duktig liten man!!!       ...

Av Quipus - Fredag 10 maj 21:22


Grejs människor skickade ett sött foto där hon ser så underbart glad ut. Grejs heter egentligen Quipus Grace Kelly Monaco Princess.   ...

Av Quipus - Torsdag 9 maj 22:11

Lars kom och hämtade mig, Rune, Vittra och Pixie. Målet var Beddinge glasskiosk. Vi 3 människor tog varsin nöjdare med 2 kulor glass av varierade smaker. Hundarna fick dela på en zGlassie, som består av en kula vaniljglass och en liten näve hundgodis...

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Vittra

Woff-Lan


Ovido - Quiz & Flashcards