quipuskennel

Direktlänk till inlägg 10 december 2019

Ior hos doktorn idag

Av Quipus - 10 december 2019 20:18

Det var Michael von Holten som tog emot Ior idag, på Evidensia i Trelleborg. Vågen stod på  6,95kg, tempen 38,9. Något urinprov lyckades vi inte få. Prostatan rejält förstorad och skrovlig. På röntgen syntes det att prostatan inte var riktigt på sin plats.

Valen vi hade var:
Kastrera honom och inte få fler valpar efter honom. Ett i princip garanterat sätt att det blir bra, men till ett visst pris då.

Kemisk kastrering som sitter i cirka ett år (eller längre). Efter denna kastrering gått ur systemet KAN han eventuellt bli pappa igen. Men det är absolut inte säkert och det kan ta mycket längre än en år innan han är tillbaka i sitt gamla jag igen.

Vi valde att köra på kemisk kastrering.

För min del kan jag tycka att det inte gör så mycket om han är färdig i aveln, men jag vet att där är några som fortfarande vill para med honom. Nå, nu får ni vänta i alla fall 1 år innan det går.

Innan behandlingen sattes in, sa veterinären att detta ersätts naturligtvis av försäkringen. Bra, tänkte jag, då ska jag bara betala självrisken. Men NÄ! If har ändrat på detta, så nu ersätter dom inte kemisk kastrering längre. Vanlig kastrering går bra och då får man, om man har avelsförsäkringen, ut hela hans livbelopp då han bevisligen har valpar efter sig. 

Men jag kan tycka att det borde ligga även i deras intresse att en avelshane ska kunna fortsätta producera valpar. If har tidigare varit väldigt måna om sina uppfödare, men det har försvunnit någonstans. 

Där stod jag i alla fall med en räkning på över 4000:- plötsligt, istället för 2700 som självrisken är. Men det accepterade jag inte. Veterinären hade sagt att detta täcks av försäkringen så då får dom lösa detta.

Hade det varit så att jag fått veta innan att det var så, så hade jag hellre kastrerat honom. Helt ärligt! Jag var verkligen nära att börja planera för byte av veterinär. Veterinären kan inte sitta och lova en sådan sak om han inte vet att det stämmer. Jag förklarade att jag har inte utrymme i min ekonomi för detta. Då föreslog dom att jag kunde ta det på Klarnakonto. Då kostar det ju för fan ännu mer! Då ska ju räntan också betalas.

Vi satte oss ner, jag, husse, veterinären och klinikchefen och pratade. Klinikchefen ordnade upp det, så den kemiska kastreringen togs bort från räkningen. MYCKET SCHYSST! Jag är så tacksam för att dom hjälpte mig så detta blev uppordnat. Jag vill verkligen inte byta veterinärklinik. Däremot är jag mitt uppe i att byta försäkringsbolag. Detta efter att ha haft samma bolag sedan slutet av 80-talet. Har känts sorgligt ända fram till nu.

 
 
Christina

Christina

10 december 2019 21:37

Krya på dig Ior, hoppas du snart mår bättre <3

http://chryseskennel.bloggagratis.se

Quipus

10 december 2019 21:42

Tack Tina! Jag har överlämnat alla beslut åt husse och matte, dom vet bäst.

 
Carina Jansson

Carina Jansson

11 december 2019 14:22

Tycker de flesta f-bolag är ute och cyklar numera =/
Men nu hoppas vi att Ior repar på sig fort <3

http://babysocks.simplesite.com

Quipus

11 december 2019 14:24

Han fick en dipp igår, jag blev jätteledsen. Men idag har allt vänt. Nu mår han mycket bättre!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Quipus - Fredag 19 april 20:55

Fått ett par bilder av söta Alma, f d Bozz      

Av Quipus - Torsdag 18 april 20:44

Hundarna är ute mycket, kommer in och är vårglada. Doftar vår gör dom. Härligt! ...

Av Quipus - Onsdag 17 april 20:33

Bråk i flocken gör att vi måste leta nytt hem åt Alan i första hand. ...

Av Quipus - Tisdag 16 april 21:17

En väninna till mig köpte en longerlina på Landäng i Skurup. Hon valde longerlina framför spårlina eftersom longerlinan var skönare att hålla i. Linan skulle användas till en hund på ca 40kg. Haken gick sönder efter typ ett halvår och hunden kom lö...

Av Quipus - Måndag 15 april 21:28


 

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Vittra

Woff-Lan


Ovido - Quiz & Flashcards