quipuskennel

Alla inlägg den 18 augusti 2022

Av Quipus - 18 augusti 2022 23:44

Detta är ett BIG no no. Enligt lag också! Ska man ha en bur stående framme till sin hund, som krypin, ska dörren monteras av. Punkt slut, så är det. Hunden får vistas i bur vid tävling och vid transport. Hur svårt är det?

Därför kokade jag över när jag "råkade" titta på Hundcoachen Fredrik Steen i morse. Där var han hemma hos en kille med en flat coated retriever, tror jag det var. Kan minnas fel. I vardagsrummet står en textilbur, tydligt med luckan kvar. Detta visas i tv och då kan jag tänka mig att folk kan missuppfatta och tro att det är ok. Det är INTE ok!

Ska det nu vara ett proffsigt hundprogram får dom för hela halva helvetet hålla sig till reglerna.

Och för att fortsätta på det temat - för några år sedan var det ett avsnitt om Djurräddarna, tror jag det var. Där filmades det hemma hos en person som har hundstall för uppsamling av omhändertagna hundar och liknande. Han är dessutom uppfödare av schäfer, så det gjordes en sekvens med hans valpar. Utrymmet denna valpkull hade att nyttja var knappt tillåten för shetland sheepdogtik med kull.

Vem bestämmer egentligen vem som ska följa reglerna och lagarna? Där finns tydliga regler för hur stora utrymmena ska vara till respektive ras och ändamål. Bara att titta på Jordbruksverkets sida.

När Länsstyrelsen var här i höstas för att inspektera vår hundhållning var det mycket noga med utrymmenas storlek. Till och med Bettan, som bara var här några timmar per vardag räknades in i detta. Nu fick vi godkänt och vi får ta 4 kullar per år, men ändå. Det irriterar mig enormt att vissa ska det vara så himla noga med och då främst vi mindre uppfödare. Men dom större får uppenbarligen lite slakare tömmar.

Av Quipus - 18 augusti 2022 22:58

Mona var här med Palle Pralin och Cree. Kent med Viking, Nowah och Pinglan.

Först fika och struntprat. Så kloklippning och vägning. Allt gick så bra.

Alltid lika kul när dom kommer och vi bara ÄR med hundarna. Visst gör vi det också, jag och Rune, men det blir lite extra när det är goda vänner med.


Av Quipus - 18 augusti 2022 20:31

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Vittra

Woff-Lan


Ovido - Quiz & Flashcards