quipuskennel

Alla inlägg den 31 juli 2018

Av Quipus - 31 juli 2018 22:23

Jag undrar om folk lyssnar eller läser dom svar dom får när dom frågar mig något. Något har hänt som gör mig heligt förbannad!
För ett tag sedan kontaktade en bekant till mig mig, för att fråga om köp av en tikvalp. Eftersom jag inte har någon, så kunde jag berätta om en annan uppfödare som har valpar. Sedan hörde jag inte mer, inget som jag gör mer med, liksom. Idag smsade bekantingen mig och frågade om man inte ska ögonlysa valparna (shetland sheepdog) innan man säljer dom. Jag berättade att det finns ingen regel på detta, men att dom flesta väljer att göra det. Jag var noga med att berätta att det FINNS INGEN REGEL runt detta. Vi har inget bekämpningsprogram alls i vår ras, alltså står det var och en fritt att avla på vad man vill.

Däremot berättade jag att jag personligen inte skulle köpa en valp om den inte var ögonlyst. MEN DET ÄR MIN PERSONLIGA ÅSIKT!!!!!

Medans jag nu sitter och äter här ikväll, får jag hätska sms från uppfödaren. Då har min bekanting farit med osanning och sagt till uppfödaren att jag har sagt att det är LAG på att ögonlysa. Jag försöker förklara för uppfödaren vad jag och bekantingen har smsat, men hon väljer att sitta på sina höga hästar och berättar att hon behöver minsann ingen som rekommenderar henne. Nej, fine! Sitt på sina höga hästar för fasen. Jag lovar att inte anväda trevliga ord om henne i fortsättningen. 


Som uppfödare av shetland sheepdog har jag valt att ögonlysa samtliga valpar i samband med vaccination, besiktning och id-märkning. Före avel väljer jag att ögonlysa avelshundarna. Dessutom röntgar jag höfter och armbågar. Men det är MINA krav. Inga regler!

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Vittra

Woff-Lan


Ovido - Quiz & Flashcards