quipuskennel

Alla inlägg den 9 oktober 2022

Av Quipus - 9 oktober 2022 19:42

Haft en hunderbar dag idag. Vi packade med oss Drobna, Vittra och Zimba och körde till Arlöv. Där skulle vi först och främst lämna över Zimba till sin familj som nu är hemkommen från utlandet och förhoppningsvis redo att ta sig an sin lilla trollunge.

Vi mötte upp Tina med dotter Alicia, kennel Chryses. Dom skulle visa sina 2 hanhundar; Kenzo och Harley. Deras resultat kan ni förhoppningsvis hitta på Tinas blogg.

Raqqa kom med sina människor.

Efter Tinas 2 hanar var det 3 andra shelties. Vi kom fram till att det nog var från Lönnerbergas kennel.

Så var det dags för Raqqa att visa sig. Hennes matte ville att jag skulle göra det och det kan jag inte tacka nej till. Hennes kritik blev:

16 månader gammal. OK storlek. För knapp i nospartiet. Saxbett. Kunde ha ett mera markerat stop. OK pigment. Tillräckligt mörka ögon- men alltför runda. Kunde ha bättre öron. Skulle ha mera skuldervinkling och mer förbröst. OK överlinje. Utmärkt svansansättning. Tillräcklig benstomme. Alltför trippande rörelser- kryssar fram.

Resultat Good


Dom var snälla och tog en annan hund emellan. Raqqa hade nummer 16 och Drobna nummer 17. Men på det viset hann jag lämna över och hämta nästa.

Hennes kritik blev: 

16 månader. Ganska liten (knappt 33 cm). Saxbett. Spinkigt nosparti. OK stop. Något runda ögon. Tillräcklig parallellitet nosparti/skalle. Ganska bra öron. Acceptabel hals. Kunde ha en starkare överlinje. OK kors. Normala vinklar. Bra bröst. Stabil bak. Något trång bak. Kunde ha ett starkare temperament. OK päls. 

Resultat Good


Båda flickorna löper, så dom är lite vimsiga. Drobna valde dessutom att svanka och vrida svansen åt dom hon tyckte passade. När domaren skulle mäta Drobna fick hon totalfnatt och reste sig på bakbenen som en annan vildhäst. 

Jag håller med om det mesta domaren har skrivit i sin kritik. Jag accepterar allt han skriver, då jag har betalat för hans åsikt.

Överlag är jag mycket nöjd med bedömningen. Båda tikarna är unga och skulle kanske ha behövt ett halvår-ett år på sig ytterligare, men nu blev det så. Möjligtheten att ställa ut dom "på riktigt" finns ju.


Efter bedömningen körde Rune och jag till Biltema. Han behövde nya arbetsskor och sådana inhandlades. Fika är ju nödvändigt. Korvar med bröd åt Rune, räkmacka åt mig. 
Mer har vi väl inte fått gjort direkt. Jo, hundarna har fått sitt och nu väntar jag bara på att klockan ska bli tillräckligt mycket så det är ok att gå och lägga sig.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Vittra

Woff-Lan


Ovido - Quiz & Flashcards