quipuskennel

Alla inlägg den 10 februari 2024

Av Quipus - Lördag 10 feb 22:15

Antar att detta inte kommer falla i god jord, men jag kan inte hålla tyst.

Mitt kvällsnöje är att gå in och kolla på blocket. Kollar om det kommit nya shelties, har det på bevakning. Tyvärr kommer alla dessa jävla sheltiekorsningar med där, eftersom rasen shetland sheepdog nämns i annonstexten. 

När jag kollade nyss hittade jag en annons där valparna var korsning mellan 7 raser, däribland shetland sheepdog. Resten var mops, japanese chin, pomeranian, pudel, italiensk spets och lhasa apso. Vad faaaan?

Tänker man att man får valpar med fler egenskaper på detta viset? Tänker man inte på att det blir total krasch på alltihopa, med tanke på att det är så många olika egenskaper man tossar ihop?

Och så alla dessa pudelkorsningar... Om man nu vill ha en hund som är allergivänlig (!) så köper man väl inte en korsning och hoppas på det bästa? Då kan man väl köpa en renrasig pudel, en underbar ras med så härligt sätt. Man MÅSTE inte klippa den på ett visst sätt, man kan låta den se ut som en "vanlig" hund istället.

För några år sedan annonserades det ut korsning mellan shetland sheepdog och pudel på blocket. Det stod i texten att dom skulle bli allergivänliga, om jag inte missminner mig. Ett år senare var det flera av dessa valpar som var på blocket igen, på grund av allergi...

Tyvärr kan vi inte göra något åt detta med blandrasvalpar. Alla har ju rätt att göra som dom vill så länge dom håller sig till lagar och regler. Men kan man inte försöka tänka lite vettigt? Måste man göra blandraser, så ta då åtminstone raser som har liknande egenskaper så det inte blir konflikt i huvud och kropp för den stackars hunden.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29
<<< Februari 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Vittra

Woff-Lan


Ovido - Quiz & Flashcards